A principis d’any, la Maria Carme Roca tornava a l’escena amb A punt d’estrena, guanyadora més tard del
VI Premi L’Illa dels Llibres.
Amb un llenguatge exquisit i un context històric excel·lentment documentat,
ens explica la història de l’Eulàlia, una noia ingènua i delicada que anirà
madurant amb el lector. De rerefons hi ha la història de Barcelona i de la
postguerra, on tothom pretenia aparentar el que no era: estatus social,
ideologia... I es procurava no fer escàndols pel “què diran”.
L’Eulàlia... Ai l’Eulàlia! De nena tenia un somni: ser maniquí. I la seva
carrera professional passarà de ser dependenta a Can Jorba a treballar per
dissenyadors com Manuel Pertegaz.
Maria Carme Roca fa un repàs per la història dels carrers de la capital
catalana i de les seves botigues emblemàtiques. No és gens casual, doncs, el
paper que hi juga Can Jorba, les anades i vingudes de la família Rovira entre
Barcelona i Manresa, i el paper del món rural com a desconnexió, però niu de
xafarderies i contraban, que a la novel·la serveix com a indret de fugida.
Entremig uns personatges peculiars però comuns de l’època, entre els anys
40 i 50, com en Tomàs, en Jaume o en Miquel. Joves de diverses ideologies i
classes socials però amb uns ideals més comuns del què es pensen.
A punt d’estrena és un homenatge al món de la costura, no
només de l’alta costura, sinó de la costura prêt-à-porter,
i d’aquelles mares i àvies que cosien com els àngels i ens van intentar
transmetre els seus coneixements de labors, a més d'insistir-nos en que compréssim roba de qualitat, d’aquella que dura i dura,
i només s’han de desfer o allargar vores segons anem creixent.
A punt d’estrena és un llibre amb uns personatges que
creixen de la mà del lector; un llibre que anirà passant de generació en generació
per transmetre uns coneixements històrics que, a vegades, ens queden massa
lluny, com el món de les labors i de
Can Jorba.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada