dilluns, 3 de desembre del 2007

Sentit comú

S’intensifica el discurs de la Plataforma AVE pel Litoral alertats per l’aparició continua d’esvorancs ocasionats per les obres de l’AVE

“Seguirem lluitant contra aquest traçat absurd” diu el vicepresident de la Plataforma Ave pel Litoral. Quan ja van més de deu esvorancs en un parell de setmanes ocasionats per les obres de l’AVE, moltes de les associacions que estan en contra del traçat actual del tren, es plantegen reorientar el seu discurs i emprendre’l amb més força.
El 14 de desembre de 2004 van aparèixer les primeres pancartes en contra del traçat de l’AVE pel centre de la ciutat. Des d’aquella roda de premsa fins avui, ha plogut molt. Hi ha hagut el desastre del Carmel el 27 de gener de 2005, per exemple. Qui no recorda l’enfonsament d’un túnel de la línia 5 del metro? El cas del Carmel va patir un esvoranc de més de 18 metres de diàmetre i de 35 de profunditat. És cert que el cas del tram del Llobregat és diferent, entre altres coses perquè les obres de l’AVE provoquen esvorancs més petits, però cada dia ens en sorprèn un de nou.
“Aquest cas ens va donar la raó. Vam començar a incrementar els membres de la Plataforma, i ens vam decidir a agrupar i legalitzar-la com a una plataforma independent de les d’Associacions de veïns” recorda Pedro Vallejo. Aquests últims dies, la pàgina web de l’AVE pel Litoral (http://www.avepellitoral.com/) intensifica les seves visites. Sembla ser que la gent s’està conscienciant amb que no és una bona idea fer passar l’AVE pel centre de Barcelona. I això mateix pensava l’Ajuntament de Barcelona l’any 2000, quan va aprovar el projecte que l’AVE passés pel litoral. Però de sobte, és canvia el traçat per l’actual, sense que hi hagi cap motiu clar. L’únic motiu que es donava era que hi pogués haver una parada a Passeig de Gràcia. Però com que ara no es construirà, no hi ha cap motiu aparent en recolzar l’actual traçat. Els de la Plataforma, no es cansen de recordar que l’objectiu de l’AVE és la unió de distàncies entre ciutats en un temps mínim, i que no es tracta de cap servei de proximitat. “Si a cap ciutat europea tenen estacions de Tren d’Alta Velocitat al mateix centre de la ciutat, per què Barcelona ha de ser diferent? L’AVE hauria d’arribar pel litoral o el Vallès fins a Sagrera, i d’allà cap a Girona i França. Això és més econòmic, senzill i de sentit comú”.
La Plataforma culpa a l’Ajuntament de Barcelona, a la Generalitat i al Ministeri de Foment, amb aquest ordre, de les irregularitat que està causant l’arribada de l’AVE a la ciutat. “No desviïn la culpabilitat a la constructora” afegeix. I es lamenta que hi hagi gent que cregui que els hi han ofert indemnitzacions econòmiques en algun moment. Perquè actualment ja no passa exactament per sota de cap edifici. Tot i així, la Pedrera i la Sagrada Família, són dos dels edificis de Barcelona més coneguts afectats pel traçat de l’AVE.
El tram que va des de l’estació de Sants fins a Sagrera afecta a 893 finques, unes 53.500 persones. Aquests edificis estan a tres metres de la paret del túnel per on passaria l’AVE i tres d’aquests estan només a 90 cms. El tram pel litoral estudiat per la Plataforma afectaria a 67 finques, unes 4.000 persones, no s’haurien de construir túnels de gran complexitat i es recuperaria el moviment a l’emblemàtica estació de França, deixant de banda la saturació de Sants.
“El subsòl de la ciutat és insegur, i el traçat pel litoral no té quasi afectacions pels veïns de Barcelona. Seguirem denunciant l’actual traçat a Espanya amb recursos Judicials, i a Brussel·les perquè la Unió Europa freni tanta inconsciència. Només demanen sentit comú” declara Pedro Vallejo, vicepresident de la Plataforma Ave pel Litoral.