dimarts, 29 de maig del 2012

Pilarín, cinquanta anys dibuixant per a tots


La Pilarín Bayés és una persona que, aquestes alçades, ja no necessita presentació. Igual que tampoc la necessiten els personatges que ella mateixa pinta. Després de més de cinquanta anys dedicada a dibuixar, el Palau Robert de Barcelona és ara qui l’hi dedica una exposició on repassa la seva trajectòria, que amb enorme talent i gran passió ha anat teixint aquesta osonenca de 71 anys que compta amb més de 765 llibres publicats fins a dia d’avui i traduïts a diversos idiomes (una gran majoria exposats al Palau).

L’exposició es desenvolupa a través d’onze personatges, on cadascun dels quals representa una generació i un concepte universal. Entre ells hi trobem El meu pardal (1964) que representa la bellesa, El zoo d’en Pitus (1965) la comunicació, Antón Retaco (1972) la convivència, L’espardenyeta (1978) el coneixement, Les Institucions de Catalunya (1984) la identitat, i així amb sis personatges més.

Mare de quatre fills, la Pilarín ha estat una dona incansable i compromesa, que ha participat activament en el procés de recuperació de la llengua i la cultura catalanes. I així queda representat al llibre Pilarín, la força de la il·lusió escrit per Mª Àngels Ferrer i editat per Mediterrània.
Aquest compromís l’hi ha fet merèixer la Creu de Sant Jordi el 1991, el Premi Serra D’or el 1992 i la Medalla d’Or de la Ciutat de Vic el 2011. Aquesta exposició, que es pot veure fins l’11 de setembre, és la culminació del denominat Any Pilarín que ha coincidit amb l’estrena de la sèrie de dibuixos animats L’illa del Far, que amb dibuixos de la mateixa Pilarín i guió de Marga Sala s’emet pel canal Super3 de Televisió de Catalunya.



*Publicat al portal digital La Cultura No Val Res

dilluns, 21 de maig del 2012

Girona Temps de Flors 2012


Amb l'arribada de la primavera es fa imprescindible una visita al Girona Temps de Flors, un esdeveniment que vesteix diferents espais de la ciutat de Girona de creacions florals que, durant una setmana, obren les seves portes al públic de manera gratuïta. Una visita pels patis, museus i espais públics i privats guarnits és imprescindible! Aquest any, la 57 edició, ha tingut lloc del 12 al 20 de maig i s'hi han pogut veure, entre altres, 85 patis, 32 exposicions florals i 18 jardins del barri antic.




















dijous, 17 de maig del 2012

El Silenci, paraules que curen


Gaspar Hernández és una d'aquelles persones que, pels amants de la ràdio, possiblement no necessita presentació. Porta anys al capdavant del programa L'Ofici de Viure de Catalunya Ràdio, que actulalment s'emet els cap de setmana al matí, i és una persona molt coneguda també per els amants del "zen", la meditació i el creixement personal, ja que precisament és dedica a divulgar periodísticament aquestes pràctiques.


Doncs a part de tot això, també ha escrit un llibre, El Silenci, Premi Josep Pla 2009. Es tracta d'una novel·la que transcorre, principalment, en una habitació de Formentera, on un home (l'alter ego d'en Gaspar) parla a una noia que dorm despullada, la Umiko, una japonesa malalta de càncer que creu en el poder de la curació espiritual i de les paraules. Creu que si les emocions són les que l'han fet emmalaltir també poden curar. Així doncs, l'alter ego d'en Gaspar intentarà a través de remissions i de la meditació que la Umiko es curi. El llibre, de ficció, parla però també de casos i personatges reals, com de Baltasar Porcel o Pascal Comelade.

Tot i que per l'argument pugui sembla un llibre d'autoajuda, no ho és. L'estructura mostra que és clarament una novel·la, i no té res a veure amb la forma de narració de Jorge Bucay, per exemple.
La veritat, però, és que al no tractar-se d'un novel·la "habitual" recomano alternar la seva lectura amb un altre llibre, així "passa" millor.

**
Títol: El Silenci
Autor: Gaspar Hernàndez
Editorial: Destino (en català) / El Aleph (en castellà)


diumenge, 13 de maig del 2012

Tot llest pel Festival de Música {Interludi} 2012 a Calonge


Després de l'èxit de l'any passat, el Festival de Música de Calonge {Interludi}va presentar ahir el cartell per aquesta nova edició.
La cantant palafrugellenca Sílvia Pérez Cruz, que a aquestes alçades ja no necessita presentació, el 21 de juliol donarà el tret de sortida a aquest festival que, tot i ser un dels més antics, ha estat renovat recentment. La seguirà la posada en escena del músic Marc Parrot amb un espectacle amb projeccions de cinema mut, els artistes Maria Coma i Joan Colomo en la nit més pop de l' {Interludi}, el trio de jazz Peter Bernstein, Joe Martin i Jordi Rossy, i l'actuació de la jove Andrea Motis & Joan Chamarro Grup, que ja va actuar l'any passat al mateix festival.
L'acte de cloenda, el 18 d'agost, serà amb un maridatge de gintònics, com el 2011, acompanyat amb la música de Xavi Lloses Trio.

Però la presentació d'ahir va ser una grata sorpresa pels assistents. Després de l'explicació, i dins del marc del DoReMiFa’n Flors, l'Orchesta Fireluche va animar la tarda, expectants de la pluja, i va fer ballar a tots (sobretot els més petits!) amb la seva posada en escena particular.