dimecres, 31 d’octubre de 2012

La cara gratuïta del festival de cinema i documental In-Edit


El festival projecta alguns films ja estrenats disponibles a diverses biblioteques i ofereix activitats paral·leles d’entrada lliure

Des del passat dia 25 d’octubre i fins el proper diumenge 4 de novembre es celebra a Barcelona la desena edició del festival de cinema i documental musical In-Edit Beefeater. Enguany, coincidint amb la primera dècada de vida del certamen, a més de la principals novetats del gènere, es projecten a les sales barcelonines un bon nombre de títols ja estrenats en edicions anteriors i alguns dels clàssics del documental musical, ja que a través dels vots populars, l’In-Edit ha confeccionat una llista dels 100 millors films de la història.

Aquesta edició també rendeix un merescut homenatge a una figura clau per entendre el documental i el cinema de temàtica musical en les últimes dècades: Julien Temple. Al costat de Don Letts, el britànic es va convertir en un dels cronistes audiovisuals de l’explosió punk al Regne Unit i des de llavors ha protagonitzat una carrera irregular però definidora del gènere. Algunes de les seves creacions que es poden veure durant aquests dies a Barcelona ja porten força temps disponibles i, moltes d’elles, es poden trobar a les biblioteques. És el cas de Joe Strummer: Vida y Muerte de un Cantante (2007) que aprofundeix sobre la vessant més personal del desaparegut líder dels Clash, a través de la mirada d’amics i coneguts. Una altra de les obres claus de Temple, The Great Rock’n’Roll Swindle (1980), no projectada al festival, també està disponible al catàleg de les biblioteques. Però per poder veure l’última creació del britànic, London The Modern Babylon, caldrà passar per caixa.

A banda del cicle dedicat a Julien Temple, dins del Top 10 dels 100 millors títols triats pels seguidors del festival, estan també disponibles gratuïtament els històrics Don’t Look Back (1967) de D.A. Pennebaker sobre la gira anglesa de Bob Dylan del 1965 -escollit el millor documental de la història segons la votació-, The Last Waltz (1978), un concert de The Band filmat per Martin Scorsese, i el convuls pas dels Stones per Altamont a Gimme Shelter (1970).

Entre la resta de títols recuperats, destaquen Joy Division (2008), de Grant Lee, un documental de format clàssic de la banda de Manchester i el seu líder Ian Curtis, i Let’s Get Lost (1988) el retrat del rei del jazz californià Chet Baker.

Aquesta edició del festival també combina les projeccions amb altres activitats paral·leles d’entrada lliure que es fan a l’Auditori de la Facultat de Comunicació Blanquerna, com un col·loqui sobre música i política, una masterclass del mateix Julien Temple i projeccions especials de les edicions de l’In-Edit que s’han fet a Xile o Brasil, entre altres.


*Publicat al portal digital La Cultura no Val Res  juntament amb Cesc Guimerà